Jak działa diesel?

Pompa wspomagania
Ssanie Do cylindra, w wyniku przesuwania się tłoka i wystąpienia dzięki temu podciśnienia, zasysane jest z otoczenia czyste powietrze1.
Suw ssania kończy się zamknięciem zaworu ssącego (silnik czterosuwowy) lub przesłonięciem kanału dolotowego (silnik dwusuwowy). Sprężanie Zassane do cylindra powietrze (o temperaturze zbliżonej do temperatury otoczenia) jest następnie sprężane w wyniku ruchu tłoka w stronę głowicy przy zamkniętych zaworach.
Podczas sprężania rośnie intensywnie temperatura powietrza do bardzo wysokiej wartości1. Praca (ekspansja) Temperatura powietrza pod koniec sprężania jest tak wysoka, że możliwy jest zapłon wtryśniętej dawki paliwa do przestrzeni nad tłokiem znajdującym się w pobliżu górnego martwego położenia1.
Paliwo wtryskiwane jest pod wysokim ciśnieniem (zob.
hydrauliczny system wtrysku paliwa), dzięki czemu uzyskuje się dobre rozpylenie paliwa.

Bardzo małe krople paliwa otoczone gorącym powietrzem szybko odparowują, a pary paliwa, dzięki dużej turbulencji, dobrze mieszają się z powietrzem tworząc jednorodny palny gaz.

Gaz ten ulega samozapłonowi wywołanemu wysoką temperaturą.

W wyniku spalania silnie rośnie temperatura gazu.

Spalanie rozpoczyna się, gdy tłok znajduje się w pobliżu górnego położenia zwrotnego tłoka1.

Jest to początek ekspansji czynnika roboczego i wykonywania pracy.

Początkowo, wraz ze wzrostem temperatury, rośnie także ciśnienie czynnika, lecz wzrost prędkości poruszania się tłoka powoduje, że ciśnienie zaczyna maleć, a rośnie objętość właściwa gazu.

Spalanie kończy się jeszcze w czasie ruchu tłoka w stronę dolnego martwego położenia. Podczas suwu pracy ujawnia się główna różnica pomiędzy silnikiem wysokoprężnym a silnikiem o zapłonie iskrowym pracującym według cyklu Otta. W silnikach o zapłonie iskrowym spalanie mieszanki zachodzi bardzo szybko i wiąże się z gwałtownym wzrostem temperatury i ciśnienia w cylindrze (przemiana izochoryczna). W silnikach Diesla spalanie jest wolniejsze i następuje w dużej mierze podczas cofania tłoka.

Ciśnienie podczas spalania jest mniej więcej stałe, rośnie natomiast temperatura i objętość gazu (czyli jest to przemiana izobaryczna). Wydech Gdy tłok znajduje się w pobliżu dolnego martwego położenia, następuje otwarcie zaworu wylotowego.

Ponieważ ciśnienie gazu w cylindrze jest wyższe od ciśnienia otoczenia, następuje wylot gazu do otoczenia.
Zawór ten jest otwarty także podczas ruchu tłoka w kierunku głowicy i prawie wszystkie gazy spalinowe zostają wydalone z cylindra.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_o_zap%C5%82onie_samoczynnym

Polskie samochody

Pompa wspomagania
Samochody polskiej konstrukcji osobowe: CWS T-1 ? Mikrus MR-300 ? Syrena (modele: 100, 101, 102, 103, 104, 105) ? Leopard 6 Litre Roadster ? Elipsa dostawcze: FSC Żuk ? ZSD Nysa ? FSR Tarpan ? FSC Lublin terenowe: Honker ciężarowe: PZInż 222 ? PZInż 303 ? Star (modele:20, 21, 25, 27, 28/29.
Rodzina ?200?- 200, 244, 266.

1142, 742) ? Jelcz (modele: 315, 317, 318) ? Żubr A80 autobusy: Autosan ? San (autobus) (modele: H01, H25 i H27, H100) ? Sanok 09 ? Star 52 ? Osinobus ? Jelcz ? Solaris ? Solbus ? Boomerang ? Automet samochody pancerne: wz.

28 ? kołowo gąsienicowy ? Ursus wz.
29 ? wz.

34 ? Kubuś ? Ford FT-B ? Dzik ? Tur prototypy: Arrinera Hussarya Cyklonetka ? Star Jot 55 ? Meduza ? Syrena laminat ? Syrena 110 ? Warszawa 210 ? FSO Ogar ? FSM Beskid ? Wars ? Pionier ? Gad 500 ? P80 Samochody wytwarzane w Polsce na licencji lub rozwinięte z samochodów produkowanych na licencji osobowe: Fiat 508 ? Fiat 518 ? Warszawa ? Fiat 125p (potocznie: duży fiat) ? Fiat 126p (potocznie: mały fiat lub maluch), Polski Fiat 126p Bis (modyfikacja 126p) ? Polonez ? FSM Cinquecento ? FSO Lanos ? FSO Matiz ciężarowe: Fiat 618 ? Lublin-51 montowane w Polsce przez zagraniczne firmy osobowe: FSO Lanos ? FSO Matiz? Fiat Panda ? Fiat Seicento? Fiat 500 ? Opel Astra ? Opel Zafira? Peugeot 405 ? Chevrolet Aveo? Ford Ka ? Opel Cascada dostawcze: Citroën C15 ? Volkswagen Transporter autobusy: Volvo 7700 ? MAN NL 273 Lion?s City Samochód w mieście Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok.

95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia2.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Samoch%C3%B3d

Ślubne pojazdy

Wiekowe pojazdy coraz częściej stanowią prawdziwe perełki motoryzacyjne.
Samochody, które jeszcze kilkanaście lat temu uważalibyśmy za bardzo wątpliwej jakości dzisiaj stanowią prawdziwą atrakcję.

Wiele pojazdów różnego rodzaju jest obecnie wynajmowanych na przejażdżki.

Stylowe auta bardzo często pełnią funkcję samochodów ślubnych, o co nieraz bardzo dbają państwo młodzi.
Na okolicznościową przejażdżkę ekskluzywnym autem możemy się również wybrać w związku z każdą inną okazją, jednak trzeba przyznać, że wynajęcie takiego samochodu jest bardzo drogie i to sprawia, że takimi szykownymi autami poruszają się przede wszystkim właściciele wiekowych, ale odnowionych pojazdów..

Widok do druku:

Pompa wspomagania

Poprzednie wpisy:

Następne wpisy: