Przedszkole

System ABS i warsztaty samochodowe


Czujniki ABS

Efekt żyroskopowy

Zaletą silników rotacyjnych było dobre chłodzenie silnika (co umożliwiało zastosowanie wysokiego stopnia sprężania) i lekka konstrukcja, zwykle były też dobrze wyważone. Stąd były chętnie stosowane do napędu lekkich myśliwców np. Nieuport czy Sopwith. Efekt żyroskopowy wywoływany przez silnik utrudniał pilotaż, samolot był asymetryczny w pilotażu (zwroty w lewo i w prawo wykonywał z różną prędkością kątową). Było to zmorą dla młodych pilotów, doświadczeni potrafili to wykorzystać w walce. Silniki te miały jednak wady, jak duże zużycie oleju (w obiegu otwartym ? wyrzucanego z cylindrów na zewnątrz), duże zużycie paliwa a przede wszystkim trudność budowania silników większej mocy i o większej prędkości obrotowej. Silnik w układzie podwójnej gwiazdy miał tendencję do przegrzewania się, a duże wirujące masy utrudniały zamocowanie silnika w samolocie. Silniki rotacyjne miały też ograniczoną prędkość obrotową, co utrudniało ich wysilenie (uzyskanie zwiększonej mocy z danej pojemności skokowej). Aby ograniczyć obroty stworzono silnik birotacyjny, w którym cylindry z karterem obracały się w jednym kierunku a wał korbowy w przeciwnym. Znikły problemy z urywającymi się w locie cylindrami lecz wróciły kłopoty z chłodzeniem - silnik ten nie zyskał popularności.

Dodatkowo w silnikach rotacyjnych dochodziło do szybszego zużycia się części pracujących z uwagi na siły Coriolisa, dlatego po I wojnie światowej zaprzestano prac nad ich rozwojem. Jednakże stosowane były w lotnictwie (np. Bartel BM-4a, czy Hanriot H.14) do połowy lat 30.

Nie należy silnika rotacyjnego utożsamiać z silnikiem z tłokiem obrotowym (silnikiem Wankla).

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_rotacyjny


Podczas obrotu

Silnik Woźniaka

Silnik Woźniaka (także silnik X) ? silnik spalinowy z tłokiem obrotowym o spalaniu wewnętrznym, opatentowany w roku 1992 przez polskiego konstruktora Jerzego Woźniaka1.
Budowa

Silnik Woźniaka zbudowany jest z kołowego cylindra zamkniętego z obu stron płaskimi pokrywami, wewnątrz którego osiowo wiruje tłok złożony z dwóch ruchomych względem siebie elementów. Podczas pracy jednostki tworzą się cztery komory robocze o zmiennej objętości. Przeniesienie momentu obrotowego oraz synchronizacja ruchu ramion tłoka odbywa się za pośrednictwem eliptycznych trybów, które autor dopracował wykorzystując specjalnie wykonany do tego celu program komputerowy. Cztery jednakowe tryby współpracują ze sobą w taki sposób, że odległość między ich osiami jest stała. Cała przekładnia składa się z dwóch zazębionych par obróconych wstępnie o 90°. Podczas obrotu (ruch jednostajny) jednego elementu o 90°. Ruch drugiego jest opóźniony (lub przyspieszony, zmiana co 90°). Tak więc jeśli jedna para powoduje opóźnienie dwóch naprzeciwległych ramion tłoka ? druga powoduje przyspieszenie obrotu dwóch pozostałych ramion. Prędkość kątowa wału zdawczego jest sumą prędkości kątowych ramion tłoka i odwrotnie ? przekładnia "rozbija" ruch jednostajny obrotowy na ruchy zmienne ramion tłoka. Na zewnętrznych powierzchniach przegród tłoka wynalazca zaprojektował listwy uszczelniające umieszczone w rowkach i podparte sprężyście. Wymiana ładunku odbywa się, podobnie jak w silniku Wankla, poprzez okna umieszczone w pobocznicy cylindra odpowiednio przymykane i otwierane przez wirujący tłok. Co ciekawe, podczas jednego pełnego obrotu wału silnika, w każdej z czterech komór roboczych wykonywany jest czterotaktowy cykl pracy, a więc ssanie, sprężanie, praca i wydech. Wysoka częstotliwość cykli pracy (4 na obrót) pozwala na całkowite wyeliminowanie koła zamachowego lub stosowanie kół bardzo lekkich. Ponadto przy takiej gęstości cykli pracy, silnik już przy stosunkowo niskich obrotach osiąga bardzo wysoki moment obrotowy co oznacza dla pojazdów wysoką dynamikę jazdy. Przypomnijmy, że w silnikach tłokowych suwowych z mechanizmem korbowym w pojedynczym cylindrze cykl pracy przypada raz na cztery suwy, czyli raz na dwa pełne obroty wału korbowego. U Wankla natomiast na każdy obrót wału przypada jeden cykl pracy.

Projekt silnika X ma pewne cechy wspólne ze znaną konstrukcją Felixa Wankla, której pierwszy prototyp powstał w 1960. Oba modele posiadają wirujące tłoki i różnią się od klasycznych czterosuwowych silników tłokowych tym, że zamiast tradycyjnych zaworów posiadają okna wlotowe i wylotowe umieszczone w odpowiednio usytuowanym miejscu cylindra. Brak układu korbowego oraz układu rozrządu przy dodatkowej możliwości zastosowania łożysk tocznych to elementy znacznie wpływające na wysoką sprawność silników.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_Wo%C5%BAniaka


Motoryzacja ? dlaczego jest to tak popularne hobby?

Wiele osób ma zainteresowania motoryzacyjne. U niektórych przejawiają się one przede wszystkim na przeglądaniu fachowej literatury czy prasy, u innych na własnoręcznym wymienianiu części samochodowych, a jeszcze u innych na oglądaniu aut na wyścigach czy wystawach. Wszystkich miłośników jazdy samochodem, motocyklem czy każdym innym pojazdem łączy jednak to, że wielu z nich uwielbia szybką jazdę. Możliwości, jakie stwarza poruszanie się autem czy motorem to dla wielu osób szczyt kunsztu, jaki może osiągnąć człowiek dzięki swojej inteligencji i projektowaniu ruchomych układów. Fascynacja motoryzacją wynika często także z rodzinnych tradycji lub chęcią dorównania znajomym w tej dziedzinie.


Zobacz inne ciekawe wpisy na naszej stronie:


Klima czy nie klima- oto jest pytanie

klimatyzacja gdańskO rodzajach klimatyzatorów z WikipediiRodzaje klimatyzatorów typu split ze względu na typ montażu ścienne podstropowe lub przypodłogowe (stojące) kasetonowe kanałowe ze względu na ilość jednostek wewnętrznych połączonych do jednej jednostki zewnętrznej pojedyncze multisplity systemy VRV (VRF) ze względu na tryb pracy klimatyzatory tylko z opcją chłodzenia klimatyzatory grzewczo-chłodzące (pracujące jednocześnie jako pompa ciepła lub posiada...

O kostce, budowie domu i wykończeniu ogrodu

usługi brukarskie rybnikO betonie w WikipediiBeton (zwykły) powstaje w wyniku wiązania i stwardnienia mieszanki betonowej. Mieszanka betonowa to mieszanina spoiwa (cement), kruszywa, wody i ewentualnych dodatków (do 20% w stosunku do masy spoiwa) i domieszek (do 5% w stosunku do masy spoiwa). Kruszywa mogą być naturalne: grube (żwir), drobne (piasek o frakcjach do 2 mm) lub sztuczne (np. keramzyt). Dodatki i domieszki poprawiają właściwości mieszanek betonowych i betonów, np. zwi...

Electric engineers and their "toys"

electrician Chelsea Repair plug sockets in domestic spacesThe pet rooms are made of different types of electrical services. The most popular of them should be installation of electrical plugs. It is hard to imagine the efficient use of household appliances without having a good plug sockets. Therefore, immediately after the installation of such plug-ins or the application of some problems by customers electrician carefully check their condition. Thanks to determine whether the current reaches su...

Praca w geodezji, łatwa czy trudna?

geodezja sztum Postęp technologiczny a geodezja Współczesna geodezja różni się pod wieloma względami od tej nauki jeszcze kilkanaście czy kilkadziesiąt lat temu. Podobnie, jak w innych branżach, również w tym przypadku kluczowy dla rozwoju tej dziedziny okazał się postęp technologiczny. Jakie ma on zastosowanie w geodezji? Przede wszystkim, geodeci korzystają z map satelitarnych, dzięki którym w szybki i prosty sposób mogą zlokalizować określony teren. Na jego podstawie...